Grote webshops groeien met 15%

De 130 grootste webwinkels groeien de helft sneller dan de kleine online shops. RFS Holding was ook in 2011 de grootste e-commerciant van Nederland.

Dat blijkt uit de Twinkle 100, een jaarlijks overzicht van Twinkle Magazine dat de omzetten, socialmedia- en technische prestaties van Nederlands grootste webwinkels in beeld brengt.

De grootste shops boekte in 2011 een gezamenlijke omzet van 7,1 miljard euro. Vergeleken met 2010 was dat een stijging van vijftien procent. Alle winkels die buiten die toplijst vallen, hadden samen ‘slechts’ twee miljard euro te verdelen. Immers, de totale omzet van webwinkels kwam vorig jaar uit op negen miljard.

Waar de e-commercesector in zijn geheel met tien procent groeide, namen de verkopen bij de grootste 130 met vijftien procent toe. Die kleine kopgroep groeit zeker de helft harder dan de tienduizenden volgers in het peloton.

De Twinkle 100 wordt aangevoerd door RFS Holding, waar Wehkamp, Fonq en Create2fit onder vallen.

Top 10 Retail (met vergelijking t.o.v. 2010)

1. RFS Holland Holding 469 miljoen euro (+11%)
2. bol.com 358 (+12,6%)
3. Ahold 200 (+34%)
4. KPN 130 (+19,3%)
5. BAS Group 110 (nieuw)
6. Coolblue 108 (+58,8%)
7. H&M 108 (+13,7%)
8. HEMA 106 (+17,8%)
9. Amsterdamgold.com 94 (nieuw)
10. Thuisbezorgd.nl 82 (nieuw)

Top 10 Travel

1. KLM 411 mln euro (+10,5%)
2. Sundio Group 325 (+4,2%)
3. Transavia.com 250 (+30,2%)
4. TUI 243 (+3,8%)
5. Thomas Cook 238 (+3,9)
6. Travix 204
7. Oad 186
8. Landal GreenParks 137
9. Roompot Vakanties 120
10. VakantieVeilingen.nl 110