Het bedrijfsleven bereidt zich onvoldoende voor op de overgang naar het internationale bankrekeningnummer IBAN, dat uiterlijk per 1 februari 2014 is ingevoerd. De urgentie om stappen te zetten wordt onvoldoende gevoeld en de kennis ten aanzien van de benodigde acties blijkt laag. Dat zegt De Nederlandsche Bank.
DNB trekt de conclusie op basis van een meting drie maanden na het begin van de campagne overopIBAN. Deze campagne informeert bedrijven over de komst van het langere rekeningnummer en spoort onderneming aan om hun bedrijfsvoering tijdig IBAN-proof te maken.
Vanaf 1 februari 2014 kan namelijk alleen nog gebruik worden gemaakt van IBAN als rekeningnummer en zijn bovendien alleen de nieuwe standaarden voor overschrijvingen en incasso’s geldig. Iedereen in Europa betaalt dan op dezelfde manier: met IBAN als rekeningnummer en met betaalmiddelen die voor binnenlandse en grensoverschrijdende betalingen gelijk zijn.
De campagne heeft wel zeer sterke effecten gehad op de bekendheid met de overgang op IBAN, zowel onder particulieren als onder het bedrijfsleven. De groep particulieren die weet wat IBAN is bedraagt bijna 90 procent.
Eerder deze maand adviseerde Thuiswinkel.org zijn aangesloten webwinkels nu in actie te komen voor een goede overgang naar de Single Euro Payments Area (SEPA). Vanaf 1 februari 2014 zullen nationale betaalproducten als girale overmaking en automatische incasso niet meer werken.