IDeal is nog altijd met afstand het populairste betaalmiddel onder Nederlandse webshoppers, maar de voorkeur is voor het eerst in jaren gedaald. Consumenten willen achteraf betalen of andere zekerheden inbouwen, waardoor acceptgiro’s en creditcards in trek blijven.
Dat blijkt uit recente cijfers van Currence, die Max Geerling vorige week presenteerde op de Thuiswinkel Update. 55 procent van Nederlandse webshoppers betaalt online het liefst met iDeal, maar de voorkeur is wel afgenomen: in januari koos 59 procent nog voor de door Currence beheerde betaalmethode.
Liever achteraf
Een voorkeur voor achteraf betalen blijkt inmiddels de voornaamste reden om niet met iDeal te betalen. 26 procent van de webshoppers die op een andere manier betaalde wijst daarop, 4 procentpunten meer dan vorig jaar.
Geerling noemt het overigens opvallend dat achteraf betalers vooralsnog voor ‘oude’ betaalwijzen kiezen en niet zozeer voor nieuwe: de acceptgiro is veel populairder dan bijvoorbeeld Klarna en Afterpay, blijkt uit analyses.
Laatste aankoop
Los van de voorkeuren keek Currence ook naar het feitelijke betaalgedrag van Nederlandse webshoppers. Ook hier is te zien dat iDeal nog altijd dominant is, maar dat het aandeel (voor het eerst sinds de lancering in 2005) is gezakt. Het gebruik van de acceptgiro stabiliseert, dat van overschrijvingen nam iets toe. Ook het al jaren schommelende gebruik van creditcards groeide, volgens Geerling door de zekerheid op teruggave. Te zien is dat het marktaandel van PayPal (in transacties), blijft steken op 4 procent: