Klarna in point of sale betalingen

Klarna gaat ook in retail. Modewinkel Coccinelle is een van de eerste zaken waar klanten zonder direct te betalen de winkel kunnen verlaten met hun nieuwe aanschaf. De winkel, met vestigingen in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, plaatst een interactieve zuil op de toonbank waar bezoekers door het fysieke én online aanbod van die zaak kunnen snuffelen. Daar kunnen ze bestellingen plegen en zowel hun aankopen als de factuur thuis laten bezorgen.

Dat is het resultaat van een samenwerking van Clicks in Bricks, de leverancier van de interactieve winkelzuilen, en Klarna. Laatstgenoemde is een Zweeds bedrijf dat digitale diensten rondom achteraf betalen levert. Bij webwinkels, en nu ook fysieke winkels, laat de klant zijn NAW-gegevens gegevens achter. Klarna doet een kredietcontrole en handelt de financiële kant van de transactie af voor de ondernemers. Clicks-in-Bricks.com levert interactieve kiosken waarmee voorraadrisico en het nee-verkopen in fysieke winkels sterk worden verlaagd. Als een product in de betreffende winkel niet meer op voorraad is, kan de consument via de kiosk vanuit de voorraad uit het centrale magazijn of andere filialen het product thuis geleverd krijgen. Het product kan worden afgerekend bij de kassa of middels de geïntegreerde pin-terminal.

Klarna ontving eind vorig jaar 115 miljoen euro aan groeigeld van onder meer DST Global en General Atlantic. De investeerders gokken erop dat achteraf betalen in het digitale domein komende jaren nog sterk zal groeien. Een indicatie voor die trend is, dat eBay in 2008 Bill Me Later kocht om uitgestelde betalingen mogelijk te maken. Een bedrijf als het Nederlandse Afterpay ziet dat achteraf betalen nu een effectieve manier blijkt om betalingen in het mobiele kanaal te faciliteren. Mobiele kopers hoeven immers niet te modderen met getallen, wachtwoorden en pincodes, maar hoeven enkel hun adres op te geven.

Lees meer over Achteraf Betalen

Bron: Emerce