Bron: Emerce
Van duizend ondervraagde consumenten heeft de helft wel eens een mobiele aankoop nog voor de kassa afgebroken. Ze moesten door een te complexe registratieprocedure of te lastig betaalproces heen. Een onderzoek van E-commerce Center Handel brengt deze en andere drempels in kaart.
Zestig procent van de ondervraagden zou al tevreden zijn met een winkelsite die voor mobiele dragers is geoptimaliseerd. Speciale e-commerceapps staan bij de consument niet per definitie hoog op zijn verlanglijstje. Zo lang hij maar kan zoeken, vergelijken en kopen, is hij al tevreden.
Iets minder dan de helft van de respondenten, 49 procent, wil het liefst dat webshops ook een app bieden. De andere helft vindt dat geen must.
Uit de gerapporteerde gedragingen blijkt dat consumenten staan te kloppen aan de mobiele deuren van retailers. Ze zoeken een- of meermaal per maand naar prijs-, product- en beschikbaarheidsinformatie. Zelfs de lokale retailer kan meeprofiteren van mobiele e-commerce. Meer een derde van de Duitse eigenaren van smartphones zoekt regelmatig naar fysieke verkooppunten van producten en diensten die ze online zien.
Niet verrassend is de conclusie dat men via tablets meer geld uitgeeft dan via telefoons. Dat wordt in het algemeen geweten aan het verschil in schermgrootte. Een groter scherm werkt makkelijker.
Kijk op het overzicht van Payment Service Providers welke partijen m-commerce kunnen faciliteren met bijvoorbeeld speciaal ingerichte betaalpagina’s voor smartphones en tablets.