Sixpack stopt

ABN AMRO, ING, KPN, Rabobank en Vodafone hebben besloten om per 1 juli 2012 de huidige Sixpack samenwerkingsvorm, gericht op de introductie  van betalen met de mobiele telefoon aan de kassa, te beëindigen. Er zijn betere manieren om het doel te bereiken, zo laten de initiatiefnemers weten.

De partijen treden de komende tijd in overleg om de samenwerking op een andere  manier gestalte te geven.  Medio 2011 tekenden de partijen een samenwerkingsovereenkomst om in Nederland gezamenlijk een systeem te introduceren voor dienstverlening op basis van mobiele telefoons, die uitgerust zijn met NFC (‘Near Field Communication’). Naast betalen zouden ook andere diensten zoals loyaliteitssystemen, theater en bioscooptickets, openbaar vervoer en  identiteitsbewijzen worden ondersteund door een gezamenlijk platform. Hiervoor zou een nieuw bedrijf worden ingericht als ondersteunende service organisatie.

Maar men is tot inzicht gekomen dat de oorspronkelijk gekozen weg te complex is en te lang duurt. Ontwikkelingen in de markt bieden inmiddels mogelijkheden, die de noodzaak  wegnemen om gezamenlijk een nieuw bedrijf op te richten. “Het gaat met name om het ondersteunende platform dat gebruikt wordt voor het veilig uitvoeren van transacties, dat wat wij een trusted service manager (TSM) noemen,” zegt Wim Westerhof, programmadirecteur van Sixpack, tegen Emerce. “Dat soort diensten wordt inmiddels in ruime mate door derden aangeboden. De vraag is nu welke partij we die opdracht gaan gunnen.”

De introductie van mobiele betalen is daarmee niet van de baan, benadrukt Westerhof. NFC betalingen worden in de loop van volgend jaar verwacht.

Bron: Emerce