Tips over betalen voor (startende) ondernemers

Tips over betalen voor startende ondernemers

Je bent net met je bedrijf begonnen en hebt bijna alles geregeld. Een bedrijfspand of winkel, een mooie website, inschrijving KvK, inkoop, verkoop en je administratie. Dan heb je bijna alles op orde op 1 belangrijk onderdeel na, namelijk hoe ga je straks je klanten laten betalen? daarom hier onze tips over betalen voor startende ondernemers.

Betalen is voor niemand leuk maar wel een heel belangrijk onderdeel van je bedrijf want zonder inkomsten ben je niet lang in business. Hoe ga je dat dan aanpakken?

Over het algemeen kan je 2 manieren van betalen onderscheiden. Een manier vind fysiek plaats op locatie in een winkel of bij klanten thuis. De andere manier in online via een website en via apps.

Fysieke betaalmogelijkheden voor op locatie:

Contant geld:

Dit is de meest traditionele manier van betalen die nog altijd veel gebruikt wordt.Van alle transacties is 40% met contant geld. Voor kleinere bedragen is het verstandig dat je contant geld accepteert. Klanten verwachten namelijk dat ze kleine bedragen met contant geld kunnen afrekenen.

Nadeel van contant geld is dat je moet kunnen wisselen en geld in een kassa moet aanhouden. Dat vergt extra organisatie en is niet altijd veilig. De kosten zijn laag maar je moet niet vergeten dat je voor wisselgeld en het afstorten bij je bank moet betalen.

Pinnen met bankpas of creditcard:

tips over betalen voor startende ondernemers

Dit is de meest gebruikt manier van betalen en vrijwel elke consument verwacht dat hij/zij kan betalen met een bankpas, telefoon of horloge. Alle betaalautomaten zijn vanaf 2020 geschikt voor contactloos betalen en met de komst van Apple Pay zal het mobiel pinnen met telefoon, sleutelhanger, ring en horloge (wearables) verder toenemen.

Je heb dus een pinapparaat nodig en dan denk je dat gaat me een flinke duit kosten. Dat laatste is gelukkig al lang niet meer waar. Je kan namelijk tegen hele betaalbare kosten je klanten laten pinnen met bankpas en creditcard. Betaalautomaten kan je kopen voor enkele tientjes bij nieuwe partijen als PinMobile, iZettle en Sumup. Je koppelt het pinapparaat aan je telefoon of tablet met een gratis kassa app. Na de eenvoudige installatie kan je overal kaartbetalingen accepteren.

Bij PinMobile betaal je een vast bedrag per transactie van € 0,14 en een kleine abonnement fee van € 9,95 per maand. Bij Sumup en iZettle betaal je 1,90% over het afgerekende bedrag en geen abonnementskosten. Afhankelijk van je transactiebedragen en de hoeveelheid transacties is de ene of de andere partij goedkoper voor je. Kwaliteit en dienstverlening zijn vergelijkbaar. Klik hier voor een uitgebreide vergelijking.

Voor grote volumes van 500+ transacties per dag is het slimmer om een steviger pinapparaat aan te schaffen en dan kan je het beste kijken bij partijen als CCV, EMS en Worldline. Die automaten zijn veel duurder in aanschaf en zijn te koop vanaf € 450 per stuk of € 50 per maand in een leaseconstructie. Pas daarbij op voor langdurige service contracten van minimaal 2 jaar.

Betaalverzoek

Je kan je klanten ook een betaalverzoek sturen vanuit je mobiel bankieren app van je bank. Bij ABN AMRO heet dat Tikkie en je moet daarvoor een zakelijk rekening aanhouden bij de bank. De kosten variëren per bank en voor Tikkie zakelijk betaal je € 0,25 per tikkie. Niet al je klanten kennen betaalverzoeken en sommige zullen dat niet prettig of veilig vinden. Veilig is het zeker wel. Je kan betaalverzoeken prima als back-up inzetten als je pinapparaat bijvoorbeeld uit valt door een internet storing.

Betaalmethodes voor online betalen in website en apps:

Om online betalingen te accepteren raden we je aan om gebruik te maken van een gespecialiseerde payment service provider (PSP). In Nederland heb je daar een ruime keuze in. Al deze 15+ partijen bieden betaalmethodes aan zoals iDEAL, Bancontact (voor België), BankSofort (voor Duitsland), Paypal en achteraf betalen met AfterPay, Bllink en Klarna. Klik hier om deze partijen en hun tarieven goed vergelijken.

Payment providers die goed bekend staan zijn: Mollie, Pay, Buckaroo en Adyen. De beste etalage tarieven voor iDEAL zijn van Mollie met € 0,29 per transactie. Bij grote volumes is dat tarief goed te onderhandelen.

Als startende ondernemer moet je je klanten in ieder geval de mogelijkheid geven om met 2-3 betaalmethodes te laten betalen. We raden de volgende methodes aan: iDEAL, creditcard, Paypal en een achteraf betaalmethode zoals Afterpay, Klarna of Billink.

Je kan pinnen en online betalen ook regelen bij je bank. Niet iedereen is enthousiast over de dienstverlening van banken op dit vlak. De dienstverlening en systemen laten vaak te wensen over ten opzichte van de gespecialiseerde partijen. Payment service providers zijn meestal ook goedkoper.